
Akcja Rekrutacja 2025 Przyszłość zaczyna się dziś
Wiemy, jak ważna jest decyzja o wyborze szkoły i jak wiele pytań pojawia się po drodze. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczne informacje, pomocne materiały i narzędzia, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces rekrutacji.
Dołącz do wydarzenia Akcja Rekrutacja 2025 na Facebooku i bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami.
Dołącz do wydarzeniaBezpłatne webinarium online z cyklu Akcja Rekrutacja!
Zapraszamy na drugą część webinarium „Co należy zrobić, aby dostać się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej”, na którym przypomnimy o czynnościach i datach pozostałych etapów rekrutacji, aby pomóc Ci przejść przez ten proces bez stresu!
Wydarzenie 24 czerwca 2025 o godz. 17:00. Link wkrótce.
Harmonogram kolejnych kroków rekrutacji znajdziesz poniżej w sekcji „Terminy składania wniosków do szkół ponadpodstawowych”!
10 kroków do sukcesu w rekrutacji – obejrzyj nasz webinar!
Rekrutacja do szkoły ponadpodstawowej nie musi być skomplikowana. Zobacz, jak w 10 prostych krokach zaplanować proces wyboru szkoły i sprawnie przejść przez rekrutację w systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN.
Jak wygląda proces rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej?
-
Krok 1: Zapoznanie się z ofertami szkół – gdzie szukać informacji?
Sprawdź w systemie elektronicznej rekrutacji w zakładce „Oferta edukacyjna”.
Odwiedź strony szkół, urzędy miasta, starostwa powiatowe i lokalne portale informacyjne.
Idź na dni otwarte w szkołach.
-
Krok 2: Wybór szkół i złożenie wniosku
Wybierz szkoły, które najlepiej odpowiadają Twoim umiejętnościom i pasjom.
Złóż wniosek elektronicznie - niektóre systemy elektronicznej rekrutacji oferują możliwość elektronicznego podpisania wniosku Profilem zaufanym.
-
Krok 3: Sprawdziany predyspozycji
Zorientuj się, czy w Twoich wybranych szkołach wymagane są sprawdziany predyspozycji (językowych czy sportowych) i w jakich terminach się odbywają.
-
Krok 4: Zmiany na liście preferencji
Jeśli zajdzie taka potrzeba, po obliczeniu punktacji zmień preferencje i złóż nowy wniosek.
-
Krok 5: Sprawdzenie formalne wniosku
Na tym etapie Komisja Rekrutacyjna sprawdza formalnie wnioski i załączniki – warto w tym czasie śledzić status wniosku, świadectwa i zaświadczenia o wynikach E8 w systemie rekrutacyjnym np. Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN.
-
Krok 6: Uzupełnienie wniosku o osiągnięcia
Uzupełnij system o oceny, wyniki egzaminu ósmoklasisty oraz inne osiągnięcia (np. konkursy, wolontariat).
-
Krok 7: Dostarczenie świadectwa i zaświadczenia
Dostarcz wymagane dokumenty do szkoły pierwszego wyboru wybranej w systemie elektronicznej rekrutacji.
-
Krok 8: Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych
Sprawdź wyniki na listach wywieszonych w szkołach lub w systemie rekrutacyjnym.
W przypadku systemu elektronicznej rekrutacji VULCAN w wybranych miejscowościach wyniki kwalifikacji będą dostępne również w aplikacji mobilnej eLO!2025 bezpośrednio w telefonie.
Informacja o aplikacji będzie dostępna w systemie elektronicznej rekrutacji na stronie dla kandydatów w zakładce „Aplikacja mobilna”.
-
Krok 9: Potwierdzenie woli
Potwierdź wolę przyjęcia miejsca w szkole składając oryginały dokumentów. Niedopełnienie tej formalności prowadzi do skreślenia z listy przyjętych!
-
Krok 10: Rekrutacja uzupełniająca
Jeśli nie udało Ci się w pierwszym etapie, sprawdź dostępne wolne miejsca w rekrutacji uzupełniającej. Rekrutacja uzupełniająca jest najczęściej organizowana bezpośrednio przez szkoły, w których pozostały wolne miejsca - odwiedź strony szkół, urzędy miasta, starostwa powiatowe i lokalne portale informacyjne.
Terminy składania wniosków do szkół ponadpodstawowych
Terminy składania wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej różnią się w zależności od województwa i rodzaju klasy, do której Kandydat aplikuje.
W przypadku:
dla szkół ogólnodostępnych (bez dodatkowych wymagań) — wnioski składa się najczęściej w maju lub czerwcu:

dla szkół lub klas wymagających dodatkowych sprawdzianów — np. testów sprawności fizycznej, uzdolnień kierunkowych, predyspozycji językowych lub artystycznych — wnioski trzeba złożyć wcześniej, aby umożliwić przeprowadzenie tych sprawdzianów przed zakończeniem etapu składania dokumentów:

Dokładne daty są ustalane przez kuratoria oświaty i mogą się nieznacznie różnić między województwami.
Pobierz swój kalendarz rekrutacji do szkół ponadpodstawowych
W tabelce znajdziesz swój kalendarz naborowy, który możesz pobrać i zachować, aby mieć łatwy dostęp do terminów i przejść przez ten proces bez stresu! Dla każdego województwa został przygotowany osobny plik z harmonogramem ustalonym przez właściwego Kuratora Oświaty.Konkursy i zawody punktowane w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych
W rekrutacji do szkół ponadpodstawowych możesz zdobyć dodatkowe punkty za udział w konkursach i olimpiadach. Oto, jak to działa:
- Konkursy i olimpiady: udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na poziomie wojewódzkim, ogólnopolskim lub międzynarodowym oraz sukcesy w konkursach artystycznych i sportowych mogą przynieść od 1 do 10 punktów rekrutacyjnych. Szczegóły znajdziesz w §6 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.
- Wykaz konkursów: przygotowaliśmy wykaz zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych z całej Polski (z 16 województw). Możesz tu sprawdzić dokładną nazwę konkursu i dodatkowe informacje, jeśli zostały one opublikowane przez Kuratoria oświaty. Dzięki temu wpiszesz do systemu elektronicznej rekrutacji prawidłową nazwę osiągnięcia ze świadectwa i zadbasz o punkty rekrutacyjne.
-
Wyszukiwarki:
Wyszukiwarka zawodów
Zawiera wykaz zawodów wiedzy obowiązujących w danym województwie. Znajdziesz tu zawody artystyczne, sportowe i wiedzy.
SprawdźWyszukiwarka konkursów
Zawiera wykaz konkursów obowiązujący w danym województwie. Znajdziesz tutaj konkursy tematyczne, przedmiotowe i interdyscyplinarne.
Sprawdź
Najczęściej zadawane pytania
-
Jak rozpocząć rekrutację i zgłosić się do naboru do szkół ponadpodstawowych?
W pierwszym kroku ustalić, czy rekrutacja jest prowadzona bezpośrednio w szkole czy przez system informatyczny. W celu zarejestrowania Kandydata w systemie elektronicznej rekrutacji Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN należy użyć opcji "Zgłoś kandydaturę" dostępnej na stronie dla kandydatów i rodziców. Następnie przejść kolejne kroki i postępować zgodnie z informacjami wyświetlanymi w poszczególnych formularzach. System po uzupełnieniu danych wygeneruje automatycznie login, pozwoli ustawić hasło do konta i wyświetli wskazówki, jak złożyć wniosek rekrutacyjny.
W przypadku rekrutacji poza systemem formularz wniosku można pobrać ze szkolnej strony internetowej, następnie go wypełnić, podpisać i dostarczyć bezpośrednio do szkoły.
-
Jak odzyskać zapomniane hasło do naboru do szkół ponadpodstawowych?
W systemie elektronicznej rekrutacji Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN w przypadku braku hasła należy skorzystać z opcji przywracania hasła: Zaloguj się -> Nie pamiętam hasła. Jeśli nie ma jeszcze założonego konta w systemie, należy na stronie dla kandydatów użyć opcji "Zgłoś kandydaturę". Następnie przejść kolejne kroki i postępować zgodnie z informacjami wyświetlanymi w poszczególnych formularzach. System po uzupełnieniu danych wygeneruje automatycznie login i pozwoli ustawić hasło do założonego konta.
-
Dlaczego mojej miejscowości nie ma w systemie naboru do szkół ponadpodstawowych?
To oznacza, że miejscowość jest błędnie wpisana w formularzu rejestracyjnym bądź jest to część/przysiółek wsi. System Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN czerpie dane z rejestru TERYT. Przed wpisaniem nazwy miejscowości warto sprawdzić, jak dana miejscowość jest opisana w bazie TERYT. Np. miejscowość Łódź należy wpisać z polskimi znakami z dużej litery bez spacji, gdy wpiszemy „Lodz” to system nie rozpozna nazwy i nie podpowie nam pozostałych danych adresowych, jak np. nazwa gminy.
-
Co wpisać w polu poczta w systemie elektronicznej rekrutacji?
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN w polu opisanym jako „Poczta” w części adresowej należy wpisać nazwę miejscowości, w której znajduje się urząd pocztowy właściwy dla miejsca zamieszkania.
Nie należy tam wpisywać adresu e-mail, ponieważ na tę informację jest inne dedykowane pole w formularzu rekrutacyjnym.
-
Co zrobić w przypadku komunikatu "Niepoprawny login lub hasło" w systemie naboru do szkół ponadpodstawowych?
Jeżeli konto w systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN było zakładane samodzielnie należy skorzystać z opcji Zaloguj się -> Nie pamiętam hasła. W przypadku braku adresu e-mail do odzyskania hasła lub błędnym adresie wprowadzonym w systemie, należy skontaktować się ze szkołą pierwszego wyboru oraz poprosić o zresetowanie hasła. Wskazana placówka jest administratorem Państwa danych osobowych i tylko uprawnieni pracownicy z tej placówki mogą dokonywać zmian na Państwa koncie, między innymi zmiany hasła.
-
Błędne dane w systemie podczas rejestracji Ucznia w systemie naboru do szkół ponadpodstawowych
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN można dokonać zmian w danych osobowych po zalogowaniu na konto i pod warunkiem, że złożony wniosek nie został jeszcze zaakceptowany przez szkołę pierwszego wyboru. Dane można poprawiać w trakcie etapu rejestracji i składania wniosków oraz etapu zmian preferencji. Po zmianie danych trzeba ponownie złożyć wniosek do szkoły pierwszego wyboru.
-
Co zrobić w sytuacji, jeśli jedna ze szkół, do których startuję jest objęta systemem elektronicznej rekrutacji, a druga nie?
Wówczas rekrutacja będzie dwutorowa: w systemie i poza systemem.
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN należy zarejestrować kandydata i złożyć wniosek do szkoły pierwszego wyboru wybranej w tym systemie. Natomiast do szkoły spoza systemu wypełniony i podpisany wniosek należy dostarczyć osobiście.
Podobnie z wynikami rekrutacji – jeden wynik będzie dostępny w systemie elektronicznej rekrutacji, a drugi na liście wywieszonej w szkole spoza systemu.
-
Dlaczego nie mogę dodać załączników przy wypełnianiu wniosku w systemie naboru do szkół ponadpodstawowych?
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN załączniki można dodać do wniosku wyłącznie po wyborze sposobu składania wniosku drogą elektroniczną, który będzie trzeba podpisać Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym i złożyć elektronicznie. Warunkiem jest dostępność takiej opcji w Państwa systemie elektronicznej rekrutacji oraz zaznaczenie odpowiedniego kryterium, wymagającego załączenia dokumentu potwierdzającego jego spełnianie. Jeżeli wniosek jest składany w formie papierowej w systemie nie umieszczamy dokumentów, a jedynie składamy je wraz z papierową wersją wniosku do szkoły pierwszej preferencji.
-
W jaki sposób można dodać inny profil szkoły pierwszego wyboru w systemie naboru do szkół ponadpodstawowych?
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN na liście preferowanych szkół i klas są strzałki, którymi można ustawiać pozycję danej klasy (przesuwać ją w górę lub w dół) oraz dodać kolejną klasę z wybranej szkoły i ustawić jej pozycję na liście.
-
W jaki sposób złożyć wniosek elektronicznie, jeśli chcemy wybrać szkoły znajdujące się na terenie różnych samorządów, ale w tym samym województwie?
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN może się znajdować jeden lub więcej samorządów i prowadzone przez nie szkoły. Jeśli szkoły są w odrębnych systemach elektronicznej rekrutacji, to należy założyć dwa konta na obu stronach dla kandydatów oraz na obu określić listę preferencji. Oznacza to, że będą dwa wnioski, dwie szkoły pierwszej preferencji, do których trzeba złożyć wnioski oraz dwie kandydatury. Kandydat może dostać się do obu szkół, natomiast potwierdzić wolę może tylko w jednej z nich.
-
Pomyłka przy wysyłaniu wniosku do podpisu przez Profil Zaufany w systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe – co w takiej sytuacji zrobić?
W sytuacji, gdy wniosek był podpisany podpisem elektronicznym w systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN, ale jest potrzeba wprowadzenia zmian, należy zalogować się na konto kliknąć w zakładkę: Wniosek, następnie Złóż wniosek i anulować/wycofać podpis elektroniczny. Po usunięciu podpisu elektronicznego użyć opcji Modyfikuj wniosek, aby dokonać zmian. Następnie ponownie podpisać wniosek i go złożyć.
Jeżeli szkoła już zweryfikowała i zaakceptowała wniosek, to w pierwszej kolejności należy skontaktować się z szkołą, aby wycofała akceptację wniosku, a potem wykonać wyżej opisane czynności.
-
W jaki sposób przeliczyć punkty egzaminacyjne, gdy Uczeń jest zwolniony z egzaminu ósmoklasisty?
System Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN automatycznie przelicza punkty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (reguluje to Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów). Wystarczy w systemie wybrać opcję „zwolnienie” z egzaminu lub części egzaminu i wskazać powód tego zwolnienia: ze względu na osiągnięcia (maksymalny wynik) lub ze względów zdrowotnych. W przypadku części egzaminu z języka polskiego jest dostępny jeszcze jeden powód zwolnienia: kandydat nie przystępował jako uchodźca z Ukrainy na podstawie art. 58 b ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
-
Jak przydzielane są miejsca w przypadku Kandydatów z tą samą liczbą punktów rekrutacyjnych?
W przypadku Kandydatów z tą samą liczbą punktów, są brane pod uwagę dodatkowe kryteria (tzw. kryteria ex-aequo) opisane w art. 134 ustawy Prawo oświatowe:
„3. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
4. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dana szkoła, o której mowa w ust. 1, nadal dysponuje wolnymi miejscami, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria, o których mowa w art. 131 ust. 2. Przepis art. 131 ust. 3 stosuje się.”
Kryteria opisane w art. 131 to:
- wielodzietność rodziny kandydata;
- niepełnosprawność kandydata;
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Komisja rekrutacyjna ustala pierwszeństwo po ustaleniu spełniania przez kandydatów wyżej opisanych kryteriów dodatkowych. Dlatego ważne jest zaznaczenie tych kryteriów w trakcie zgłaszania kandydatury w systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN i dołączenie do wniosku stosownych dokumentów, które potwierdzają ich spełnianie.
-
Komunikat „przerwa techniczna” lub problem z wyświetleniem strony elektronicznej rekrutacji – co należy zrobić?
W przypadku problemów z poprawnym wyświetleniem strony systemu Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN lub komunikatu „Strona nieodnaleziona”, zalecamy usunięcie w przeglądarce plików tymczasowych cookies i danych przeglądania, a następnie ponowne otwarcie strony.
Instrukcja czyszczenia: w przeglądarce proszę nacisnąć CTRL + SHIFT + DELETE i zaznaczyć opcję "czyszczenie historii", "czyszczenie plików cookies" oraz "obrazów oraz plików zapisanych z pamięci” i użyć opcji „wyczyść”. Uwaga: należy wyczyścić historię z zakresu czasu z przynajmniej 7 dni.
-
Mojej szkoły nie ma systemie?
Jeśli szkoła lub szkoły, którymi kandydat jest zainteresowany, znajdują się poza systemem elektronicznej rekrutacji, nie należy zakładać konta w systemie, tylko skontaktować się ze szkołą i dowiedzieć, w jaki sposób jest prowadzony do niej nabór.
-
Jak wygląda przydział miejsc w systemie elektronicznej rekrutacji?
Symulacja przydziału w systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN odbywa się równocześnie do wszystkich klas/grup rekrutacyjnych i dla wszystkich kandydatów. Oznacza to, że kandydat w pierwszej kolejności rozpatrywany jest do klasy wybranej na pierwszym miejscu listy preferencji. Jeśli nie zostanie do niego zakwalifikowany, to jest rozpatrywany do klasy z drugiej preferencji, następnie jeśli nie zostanie do niego zakwalifikowany, to jest rozpatrywany do klasy trzeciej preferencji i tak aż do zakwalifikowania lub wyczerpania klas na liście preferencji. Podczas ustalania listy preferencji kandydat powinien ułożyć klasy w kolejności tych, do których najbardziej chciałby iść, ponieważ w takiej kolejności będzie rozpatrywany do tych klas. Ważne jest to, że samo przekroczenie progu punktowego do danej klasy nie gwarantuje zakwalifikowania się do niej, ponieważ przy dużej liczbie kandydatów może nie wystarczyć miejsc w danej klasie.
Jeśli kandydat zostanie zakwalifikowany z pierwszej preferencji, to kolejne preferencje nie są już dla niego rozpatrywane, żeby pozostały miejsca dla innych chętnych. Oznacza to, że w systemie elektronicznej rekrutacji każdy zostanie zakwalifikowany w dokładnie jednym miejscu – w jednej szkole i klasie. To gwarantuje większą liczbę przyjętych osób w pierwszym etapie rekrutacji i eliminuje zjawisko blokowania miejsc przez kandydatów z największą liczbą punktów lub pierwszeństwem w wielu szkołach do momentu wyboru szkoły, w której chce się uczyć.
-
Jak działa lista preferencji?
Lista preferencji jest informacją, wśród których szkół i klas wybranych przez kandydata system elektronicznej rekrutacji ma szukać dla niego miejsca. Klasy powinny być ustawione na tej liście w kolejności od tej, na której kandydatowi zależy najbardziej, do tej, na której zależy mu najmniej. System w pierwszym kroku sprawdza klasę wybraną na pierwszym miejscy listy preferencji, punkty rekrutacyjne uzyskane przez kandydata do tej klasy, liczbę miejsc w tej klasie oraz liczbę kandydatów, którzy ubiegają się o przyjęcie do tej klasy i mają większą liczbę punktów (lub taką samą i spełniają więcej kryteriów dodatkowych). Jeśli chętnych z wyższą punktacją i miejsc w klasie jest na tyle, że kandydat może być zakwalifikowany, to system przydziela go do tej klasy. Jeśli kandydatów jest więcej niż miejsc, to system rozpatruje kolejną wybrana klasę (na drugim miejscu listy preferencji) i próbuje przydzielić do niej kandydata. Czynność ta jest powtarzana do momentu, aż system przydzieli kandydata lub skończą się klasy wskazane na liście preferencji i wówczas kandydat będzie niezakwalifikowany.
Uwaga: należy pamiętać, że dla każdej klasy liczba punktów jest wyliczana indywidualnie i może być inna ze względu na różne przedmioty punktowane wskazane przez szkołę przy każdej klasie. Kolejność klas na liście preferencji ma znaczenie, ale ostatecznie o kwalifikacji decydują punkty.
-
Czy jest możliwe złożenie jednego wniosku do dwóch szkół na pierwszej pozycji preferencji - obie szkoły są w różnych powiatach i wg kuratorium powinna być taka możliwość, bo to dwie odrębne rekrutacje w ramach danego województwa?
W systemie Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN jest możliwość wybrania dwóch szkół z różnych powiatów lub miast na pierwszym miejscu listy preferencji w przypadku, gdy w tych samorządach funkcjonują odrębne systemy rekrutacyjne. W przypadku jednego systemu dla wielu samorządów występuję jedna lista preferencji i jedna szkoła pierwszego wyboru. Takie rozwiązanie ma wyeliminować zjawisko blokowania wielu miejsc przez kandydatów z największą liczbą punktów i zwiększyć liczbę przyjętych w pierwszym etapie rekrutacji. Przepisy prawa pozwalają na stosowanie systemów informatycznych do prowadzenia rekrutacji do szkół (art. 130 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe), ale nie regulują sposobu organizacji tego procesu. To jest zadanie dla powiatów/miast i szkół, które mogą w dowolny sposób zaplanować realizację naboru tak, aby zapewnić jego sprawne i skuteczne przeprowadzenie.
-
Dlaczego nie widzę zakładki „Arkusz osiągnięć”?
Zakładka „Arkusz osiągnięć” jest widoczna zawsze po skutecznym zalogowaniu się do systemu Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN.
-
Jak złożyć wniosek rekrutacyjny do szkół w dwóch różnych województwach?
W przypadku, gdy szkoły znajdują się w dwóch różnych województwach, należy zgłosić kandydaturę we wszystkich systemach elektronicznej rekrutacji, w których jest prowadzony nabór do tych szkół. Po zgłoszeniu kandydatury wypełnić dane do wniosku (w tym listę preferencji) i złożyć wniosek elektronicznie w każdym w systematów lub wydrukować, podpisać i dostarczyć wniosek do każdej szkoły pierwszego wyboru. Informację o systemie elektronicznej rekrutacji można znaleźć zarówno na stronach internetowych szkół, jak też w informatorach danego miasta/powiatu czy też w mediach społecznościowych. Można także zadzwonić do szkoły i zapytać, jaki jest adres internetowego systemu elektronicznej rekrutacji.
-
Czy wniosek rekrutacyjny do szkoły musi być podpisany przez dwóch Rodziców?
Według art. 130 ustawy Prawo oświatowe „Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica kandydata lub na wniosek kandydata pełnoletniego, o którym mowa w art. 149”. Na tej podstawie system Nabór Szkoły ponadpodstawowe VULCAN wymaga podpisu co najmniej jednego z Rodziców, ale daje możliwość złożenia dwóch podpisów, ponieważ niektóre szkoły tego wymagają. Przed złożeniem wniosku można skontaktować się ze szkołą pierwszego wyboru w celu uzyskania informacji o liczbie wymaganych podpisów.
-
Kiedy jest możliwość zmiany listy preferencji w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych?
To zależy od harmonogramu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych ustalonego przez Kuratora Oświaty (KO) w danym województwie.
Zmian we wniosku można dokonać w trakcie trwania następujących etapów procesu rekrutacji:
- składania wniosków rekrutacyjnych do szkół,
- zmiany wniosków rekrutacyjnych złożonych do szkół,
- uzupełnienia wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły oraz o zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty, w którym jest dopuszczone przeniesienie wniosku do innej szkoły lub zmiana kolejności wybranych szkół.
W różnych województwa te etapy mogą się różnie nazywać, dlatego warto się zapoznać ze szczegółowym harmonogramem w województwie, gdzie kandydat będzie się ubiegał o przyjęcie do szkoły i doczytać w zarządzeniu KO, czy i kiedy taka zmiana jest dozwolona.
-
Czy i jak można zmienić swoją listę preferencji? Co w sytuacji, gdy chcemy dodać do niej np. kolejną szkołę?
Jeśli wniosek nie został jeszcze zaakceptowany przez szkołę pierwszej preferencji, możliwe jest dokonanie zmiany na liście preferencji bez dodatkowych czynności. Aby to zrobić, należy po zalogowaniu na konto kandydata przejść do opcji „Wniosek”, a następnie do opcji „Modyfikacja wniosku”. Tu na właściwym kroku dokonać zmian na liście preferencji (dodać, usunąć lub przesunąć na liście szkoły i klasy), a następnie ponownie złożyć wniosek do szkoły pierwszego wyboru.
Jeśli wniosek jest już zaakceptowany, to należy go wycofać w szkole pierwszego wyboru, czyli skontaktować się ze szkołą i zgłosić, że złożony wniosek wycofujecie. Następnie ponownie zalogować się do systemu, sprawdzić status wniosku (powinien być „niezweryfikowany”), dokonać zmian i ponownie dostarczyć wniosek do szkoły pierwszego wyboru.
-
Dlaczego nie mogę zalogować się do aplikacji eLO?
Przed zalogowaniem konieczne jest zarejestrowanie się w aplikacji eLO!, która funkcjonuje niezależnie od systemu elektronicznej rekrutacji.
-
Jak nawiązać kontakt z nową klasą przez aplikację eLO?
Znajomych ze swojej przyszłej klasy można „zaczepić” wysyłając im powiadomienie lub wysłać wiadomość.